پزشکی

ساخت وبلاگ

811483_882

بازیگوشی های کودکان در میهمانی ها و دورهمی های دم عیدی تمامی ندارد می خواهیم با بهترین روش های برخورد با این امر در اطفال آشنا شویم چه نکاتی را در این زمینه بایید در نظر بگیریم

 کم نیستند والدینی که سعی می‌کنند بدون حضور بچه‌هایشان مهمانی بگیرند یا به مهمانی بروند. آنها معتقدند به هر حال مهمانی باعث می‌شود برنامه خواب و خوراک بچه‌ها به‌هم بخورد و روال عادی‌شان تغییر کند؛ به‌علاوه بچه‌ها در مهمانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و این مساله زمینه بدقلقی آنها را فراهم می‌کند. مخصوصا اگر فرزند آنها زمینه بیماری‌های چون بیش‌فعالی و اختلال عدم تمرکز را داشته باشد، اما آیا راه‌حلی وجود ندارد که بتوان مهمانی رفت یا در خانه مهمانی گرفت و در کنار بچه‌ها دور هم خوش گذراند؟

١.  حتما قبل از خارج شدن از خانه، درباره جایی که می‌خواهید بروید و افرادی که ممکن است کودک با آنها ملاقات کند، حرف بزنید تا آمادگی وارد شدن به آن مکان را داشته باشد و بدرفتاری نکند.

٢. خیلی کوتاه و واضح با پیامی روشن انتظاری که از او دارید، بیان کنید. مثلا «از تو می‌خواهم در مهمانی کنار من بنشینی و با اسباب‌بازی‌ات بازی کنی همین! اگر به این قول و قانون پایبند موندی بعد مهمونی جایزه داری.»

3. بلافاصله پس از مهمانی باید جایزه کودک به او داده شود. اما حواستان باشد که این جایزه نباید خیلی بزرگ باشد.

۴. دقت کنید این بچه‌ها به‌خاطر نداشتن تمرکز یادشان می‌رود خواسته‌تان چه بوده و لازم است گهگاه نه با اشاره و چشم درشت کردن (برای کودکانی که بیش‌فعال نیستند اشاره‌ای کوچک قابل‌درک است) که با پیام‌های لمسی مثل گرفتن دستشان لمس و نوازش سر یا صورت آنها و با مهربانی یادآور شوید، خواسته‌تان چه بوده و در ازای آن چه جایزه‌ای منتظرش هست.

۵. اگر کودک به قول و وعده‌تان پایبند نشد، تاکید کنید مهمانی را ترک می‌کنید و دفعه بعد او را نخواهید برد. یادتان باشد به حرفتان پایبند بمانید و آن را در هر حال اجرا کنید.

۶. جایزه باید کوچک و ارزان باشد و آن را در کیفتان همراه داشته باشید تا پایان مهمانی آن را بدهید یا اگر جایزه فعالیتی برایش در نظر گرفتید، باید حتما بلافاصله انجامش دهید (مثلا رفتن به پارک یا ١٠ دقیقه فوتبال بازی کردن و…)

٧. دقت کنید تنبیه‌کردن این بچه‌ها کاملا اثر معکوسی دارد و بعد از مدتی به جایی می‌رسید که خودتان از تنبیه بی‌نتیجه‌اش خسته خواهید شد.

٨. در نظر گرفتن پاداش‌های کوچک و البته متنوع برای انتظارات و درخواست‌هایی که از فرزندتان دارید کاملا کارساز است. رعایت تنوع در انتخاب هدیه‌های کوچک بسیار مهم است. این کوچولوهای تنوع طلب وقتی ببینند همیشه جایزه‌شان یک مداد تراش یا فلان شکلات است دیگر تلاش نمی کنند تا آن را به دست بیاورند.

٩. دقت کنید برای انتقال پیام‌ها و قوانین به این بچه‌ها حتما باید از تصاویر کمک بگیرید تا اثر بخش شود. مثلا عکس پریدن کودک روی مبل یا بچه‌ای در حال شیرجه‌زدن در ظرف میوه و… باید جایی نصب شود و روی آن علامت ممنوع باشد، تا کودک بداند این کار را نباید بکند.

10. اگر می‌بینید فرزندتان به هر خط قرمز یا قانون شما احترام می‌گذارد، بلافاصله آن را بازگو کنید و در حضور پدر یا مادربزرگ و ..تحسینش کنید؛ «پسرم امروز آروم نشسته روی مبل و تلویزیون دیده و قانون نپریدن رو رعایت کرده براش همه هورا بکشید» حتی می‌توانید یک برچسب هم جایزه بدهید. همان جا کنار قانون تصویری (اگر رعایت آن مورد برایتان مهم است) تعریف کنید که با کسب ۵ یا ٣ برچسب، جایزه‌ای کوچک خواهد داشت.

*روان‌پزشک کودک و نوجوان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

هفته نامه سلامت – دکتر میترا حکیم شوشتری *:

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 206 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:52

812123_643

مادرانی که فرزند پسر دارند بهتر است در مورد اعضای تناسلی فرزندشان بیشتر بدانند و نکات مهمی را در این زمینه در نظر بگیرند آن ها باید مراقبت های ویژه ای با توجه به جنسیت فرزندشان از آن ها در نظر بگیرند

بسیاری از شما خوانندگان محترم این جمله را بارها شنیده اید که “پیشگیری بهتر از درمان است”. بعضی موارد هستند که اگر به موقع اقدام شود، سرنوشت بچه را در آینده عوض می کند. در این مطلب به ده نکته اصلی جهت آموزش مادران محترم که دارای فرزند پسر هستند  در مورد بهداشت دستگاه تناسلی نوزاد پسر اشاره می شود:

نکاتی که مادران درباره نوزاد پسر باید مورد توجه قرار دهند:
۱- بیضه نزول نکرده: متاسفانه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از نوزادان پسر که دارای بیضه نزول نکرده هستند، تشخیص داده نمی شوند و در کمال تعجب موقعی تشخیص داده می شود که پسر می خواهد به سربازی برود و توسط پزشک معاینه می شود. هنگام تولد هر دو بیضه باید در داخل کیسه بیضه قرار گرفته باشند. والدین باید حتما از پزشک متخصص اطفال که فرزندشان تحت نظر وی است بخواهند که فرزند آنها را از نظر بیضه نزول نکرده معاینه کند. گاهی بیضه نزول نکرده دو طرفه است و اگر به موقع درمان نشود، فرزند آنها در آینده قدرت باروری نخواهد داشت، ضمن اینکه بعلت داشتن ظاهر دستگاه تناسلی غیر طبیعی ناشی از خالی بودن کیسه های بیضه، از نظر روحی همیشه تحت فشار خواهند بود. مادران باید بدانند که حداکثر سنی که ما می توانیم منتظر بمانیم تا بیضه ها در محل طبیعی خود قرار گیرند، ۱۲ ماهگی است. در پایان ۱۲ ماهگی این بیضه ها باید حتما توسط عمل جراحی پائین آورده شوند. در ضمن بیضه های نزول نکرده استعداد به سرطان زیاد دارند، حتی اگر به موقع جراحی شده باشند. بنابراین اینگونه پسرها باید تا آخر عمر از نظر احتمال ابتلا به سرطان بیضه تحت نظر باشند.

۲- آب آوردن کیسه بیضه یا هیدروسل: در تعدادی از نوزادان پسر هنگام تولد کیسه بیضه متورم است و پس از بررسی مشخص می شود که کیسه بیضه دارای مایع یا همان هیدروسل است. هیدروسل در نوزادان پسر دو نوع است: ارتباطی و غیر ارتباطی. اکثر موارد نوع هیدروسل ارتباطی است، در نوع ارتباطی اگر کیسه بیضه به آهستگی با دو انگشت فشرده شود مایع داخل آن وارد شکم می شود و کیسه بیضه کوچک می شود، ولی بعدا دوباره مایع وارد کیسه بیضه می گردد. هیدروسل ارتباطی معمولا تا سن دو سالگی بعلت بسته شدن راه ارتباطی شکم با کیسه بیضه بهبود پیدا می کند و باید قبل از جراحی تا دو سالگی منتظر شد.

۳- تنگی مجرای ادرار: نوزادان پسر که در دوره شیر خوارگی ختنه می شوند بعلت برداشته شدن پوست محافظ کلاهک آلت تناسلی، اسید ادرار مجرای ادرار را سوزانده و کم کم مجرای ادرار تنگ می شود و گاها بقدری تنگ می شود که به آن مجرای ادرار سوزنی می گویند. در اینگونه پسر بچه ها باید با یک عملی که سرپائی است، مجرای ادرار تنگ شده باز شود، چون تنگی مجرای ادرار سبب افزایش فشار داخل مثانه و سبب فشار بر روی کلیه ها می شود.

۴- هیپوسپادیاس: هیپوسپادیاس به معنای باز شدن سوراخ مجرای ادرار پائین تر از محل طبیعی در سطح تحتانی آلت تناسلی می باشد. در این کودکان باید ختنه را تا زمان اصلاح هیپوسپادیاس به تاخیر انداخت چون از پوست ناحیه ختنه گاه جهت ترمیم هیپوسپادیاس استفاده می شود.

۵- ختنه: اگر فرزند شما بیش از ۲ ماه دارد و هنوز ختنه نشده است بهتر است از روش جراحی برای ختنه استفاده شود. والدین نباید ختنه را یک عمل ساده بدانند، انجام ختنه خوب یک هنر است. بهترین روش برای انجام ختنه، روش جراحی است که یک روش استاندارد دارد که توسط ارولوژیستها انجام می شود. شاید از هر ۱۰۰ پسر بچه ای که ختنه می شوند حتی یک نفر آنها نیز به روش استاندارد ختنه نمی شود. استفاده از حلقه برای ختنه هم پر عارضه بوده و هم اینکه تمام پوست ناحیه ختنه گاه برداشته نمی شود. ختنه یک عمل جراحی است و نباید آنرا دست کم گرفت. اینکه یک نفر پای بچه و یک نفر دست بچه را می گیرد و بعد بچه ختنه می شود، بدترین کار است، و ضربه روحی آن تا آخر عمر در کودک باقی می ماند.

۶- عفونت ادراری: اگر پسر بچه ای یک بار مبتلا به عفونت ادراری ثابت شده باشد، باید از نظر وجود احتمالی ریفلاکس (برگشت ادرار از مثانه بطرف بالا به حالب و کلیه ها) بررسی شود.

۷- شروع بلوغ: والدین باید فرزندان خود را از نظر شروع به موقع بلوغ تحت نظر داشته باشند. در فرایند بلوغ دو مشکل می تواند اتفاق بیفتد: شروع دیررس و عدم شروع. فاجعه موقعی اتفاق می افتد که بلوغ شروع نشود و والدین متوجه آن نشوند. اولین نشان بلوغ بزرگ شدن بیضه ها است. آن معمولا ما بین ۱۳-۱۲ سالگی اتفاق افتاده و حداکثر باید تا ۱۴ سالگی اتفاق بیفتد.

۸- تا زمانیکه کودک ختنه نشده است نگه داشتن بهداشت ناحیه تناسلی خیلی مهم است. باید با دست پوست ناحیه ختنه گاه هر چند وقت یکبار به طرف عقب رانده شود تا مابین پوست ختنه گاه و کلاهک آلت تناسلی چسبندگی ایجاد نشود، در ضمن باید از تجمع ترشحات ما بین پوست ختنه گاه و کلاهک آلت تناسلی جلوگیری کرد.

۹- چرخش آلت تناسلی: اگر کودک شما کج ادرار می کند احتمالا دچار چرخش آلت تناسلی است و بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمائید.

۱۰- در مواردیکه بچه با دستگاه تناسلی مبهم بدنیا آمده است (از روی دستگاه تناسلی نمی توان قضاوت کرد که کودک دختر است یا پسر) به هیچ وجه نباید بدون بررسی کودک را پسر تلقی کرد و او را مثل پسر بزرگ کرد.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 183 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:52

JamNewsImage13463663

کودکی که بغلی می شود از چه ناراحتی هایی رنج میبرد این اطفال دچار چه مشکلاتی می شوند آن ها دارای چه نوع خصوصیاتی می شوند والدین آن ها با چه مشکلاتی مواجه خواهند شد

احتمالا این را زیاد شنیده‌اید که می‌گویند بچه «بغلی» شده است! بچه بغلی، موجودی است که تمام ساعات روز باید بغل مادر و بعضا اطرافیان باشد و به محض اینکه او را زمین بگذارند گریه و جیغ و دادش گوش همسایگان را هم کر می‌کند. اما چه می‌توان کرد که بچه بغلی نشود؟ اصلا چرا باید بچه را بغل کرد و اصولا به چه بچه‌ای بغلی می‌گویند. این سوالات را با خانم دکتر،  لیلاسادات موسوی‌راد، روانشناس کودک و نوجوان، مطرح می‎کنیم و او هم با حوصله، جواب‌های خوبی به ما می‌دهد.

چرا باید بچه را بغل کرد؟
بچه‌های زیر دو سال نیازهای رشدی و عاطفی‌ای دارند که اگر به آنها توجه درستی شود باعث می‌شود در آینده رفتارهای غیرمنطقی انجام ندهند. یکی از این نیازها بغل شدن و در آغوش گرفته شدن است.

نیازهای بچه زیر دو سال از لحاظ عاطفی شامل لمس و تماس بدنی مادر با نوزاد موقع شیر خوردن و نوازش و بوسیدن اوست. تمام سطح پوست ارگان‌های حساسی است که باعث آرامش می‌شود. حتی در رابطه جنسی نیز ارگان‌های پوستی حساسیت نشان می‌دهند و ایجاد آرامش و رضایت در شخص می‌کنند. نوزاد زیر دو سال هنگام گریه باید بغل شود تا آرامش مادر از طریق تماس پوستی به بچه آرامش دهد. البته این به آن معنی نیست که بچه بیشتر از دو سال نیازی به درآغوش گرفتن ندارد. بلکه همان طور که بچه تا دو سالگی از طریق در آغوش گرفته شدن نیاز عاطفی‌اش را برطرف می‌کند، بعد از آن سن و تا ۴ سالگی در آغوش گرفته شدن علاوه بر آرامش، اعتماد به نفس کودک را بالا می‌برد.

چه زمانی باید بچه را بغل کرد تا بغلی نشود؟
وقتی کودک شما گریه و بی‌قراری می‌کند اگر بخواهید همیشه با بغل کردن صرف او را آرام کنید، اشتباه است. چون وقتی این رفتار تکرار شود کودک شرطی می‌شود. در واقع عکس‎العمل والدین که وقتی کودک گریه می‌کند، سریع او را بغل می‌کنند، باعث این مشکل می‌شود. در این شرایط بچه شرطی می‌شود که هر وقت گریه کنم، مادرم مرا بغل می‌کند و وقتی به این روند عادت کند مقاومت والدین برای بغل کردن بچه باعث گریه شدیدتر او می‌شود.

والدین باید موقعیت‌های مختلف را از هم تشخیص دهند. وقتی بچه به محبت شما نیاز دارد باید او را بغل کنید. به عنوان مثال بچه‌ای که زمین خورده و گریه می‌کند را باید بغل کرد. حتی اگر یک کودک در خیابان و غریبه باشد. با این کار شما، جلوی خیلی از فشارهای روانی که ممکن است در آینده برای این بچه پیش آید، گرفته می‌شود.

چه شرایطی باعث می‌شود مادر از بغل کردن کودک سر باز زند؟
تصور مادران از اینکه بچه مزاحم‌شان است و همیشه مجبورند از او نگهداری کنند و تمام وظایف بچه به صورت تمام و کمال و ۲۴ ساعته به عهده آنهاست، باعث می‌شود والدین طردکننده شوند. اما هر چه مادران بیشتر کودک را طرد کنند بچه به همان اندازه احساسات منفی بیشتری از خود بروز می‌دهد و در نتیجه بیشتر گریه و بدقلقی می‌کند.
در ۳،۴ ماه اول تولد نوزاد والدین نمی‌توانند مدیریت زمان داشته باشند و فشار گریه‌های بچه، عدم مدیریت احساسات خودشان، بچه‌داری صرف در این زمان آنها را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث می‌شود کودک را مانع و سدی بر سر راه پیشرفت، کار، تحصیل و خلاصه همه فعالیت‌هایی ببینند که پیش از به دنیا آمدن او به آنها مشغول بودند.
عدم مدیریت روابط زوجین در زمان به دنیا آمدن نوزاد می‌تواند روابط آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است باعث ایجاد سردی‌هایی میان آنها شود. اگر پدر در نگهداری از کودک بخشی از وظایف را بر عهده نگیرد و به همسرش کمک نکند، مادر زیر بار مسولیت تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. مادران باید توجه داشته باشند همان قدر که تامین امنیت و آرامش کودک اهمیت دارد، باید به فکر آرامش و نیازهای خود نیز باشند و بدانند که اگر آنها آرامش داشته باشند بچه نیز آرامش پیدا خواهد کرد. در این شرایط دیگر مادر فکر نمی‌کند که بچه مزاحم است و تحت فشار نیست.
مشکل اینجاست که ۹۰درصد والدین این احساسات را بروز نمی‌دهند و از داشتن چنین حسی به فرزند خود احساس عذاب وجدان دارند. همین احساسات منفی نسبت به کودک و عذاب وجدان در ادامه آن باعث می‌شود به خاطر پشیمانی بیشتر به بچه محبت کنند و او را بیشتر بغل کنند و دوباره تحت فشار و خستگی و حس مسوولیت بچه را از خود طرد کنند و دوباره عذاب وجدان و بغل کردن و دوباره پشیمانی و بغل کردن… این چرخه باعث می‌شود کودک نیز دچار دوگانگی شود و نداند که بالاخره او را دوست دارند یا طرد می‌کنند.

برای مشکل تحت فشار نبودن مادران چه باید کرد؟
بهترین کار این است که والدین در نگهداری از کودک ابتدا مدیریت درست داشته باشند و وظایف را بین خودشان تقسیم کنند و از اطرافیان نیز کمک بگیرند. به عنوان نمونه می‌توانند در روزها یا ساعات خاصی بچه را به دست مادربزرگ، خاله یا عمه بسپارند و به کارهای شخصی خودشان بپردازند.
نگرانی‌های شدید که مخصوصا در مورد بچه‌های اول دیده می‌شود باعث می‌شود که والدین بیش از اندازه خودشان را آزار بدهند. مثلا والدینی که از راه رفتن بچه به تنهایی می‌ترسند و مرتب او را بغل می‌کنند که باعث می‌شود بچه هم بغلی شود و هم وابسته که در صورت ادامه‌دار شدن می‌تواند به بزرگسالانی وابسته تبدیل شود.

با بغل کردن بچه، وابستگی به مادر ایجاد نمی‌شود؟
خیلی از والدین فکر می‌کنند بچه ۱۸ماهه به آنها وابستگی پیدا کرده‌و خیلی‌ها راجع به فرزندان زیر دو سال خود این سوالات را مطرح می‌کنند و نگران هستند که بچه به آنها وابسته شده باشد. مثلا می‌گویند که بچه خیلی به ما گیر می‌دهد و مدام می‌خواهد پیشش باشیم. اما کودک از ۱۸ تا ۲۱ ماهگی دچار نگرانی، اضطراب و دلبستگی نسبت به والدین است و این روند طبیعی رشد اوست. مدام به مادر می‌چسبد و می‌خواهد بغلش کنند، گریه می‌کنند، بغل اطرافیان نمی‌روند و مدام به مادرشان می‌چسبند. این دلبستگی و اضطراب از دست دادن مادر طبیعی است و باید در آن دوران طی شود. این اتفاق اگر در بزرگسالی بیفتد غیرطبیعی است.

چه راهکارهایی برای مقابله با بغلی شدن بچه وجود دارد؟
بچه‌ها انسان‌هایی با شخصیت مستقل هستند بنابراین نباید منتظر باشید که همه از یک راهکار استفاده کنند. گاها راهکارهایی در این باره ارائه می‌شود اما والدین باید بدانند که این راهکارها برای همه بچه‌ها نتیجه بخش. یا ممکن است مدتی تاثیر مثبت داشته باشند و بعد دیگر بچه نسبت به آنها مقاومت نشان دهد. بهترین و موثرترین راهکارها را هر پدر و مادری با مدیریت لحظه، خلاقیت خود و استفاده از مهارت‌های کلامی ایجاد می‌کند. بچه‌ها خیلی راحت گول می‌خورند و ما می‌توانیم به راحتی آنها را با هر کار کوچکی هیجان زده کنیم. مثلا برای تشویق کودک به راه رفتن می‌توانید با او مسابقه دهید یا اگر در پاساژ مشغول خرید هستید او را با وعده پله برقی تشویق به حرکت کنید. کافی است که انرژی بگذارید و کلام خود را با هیجان و لحن مناسبی بیان کنید تا کودک با شما همراه شود.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 165 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:52

با ورود به فصل بهار تغییراتی باید در رفتار با فرزندتان بدهید این تغییرات به نفع رشد و پرورش بهتر آنان می باشد بهتر است در ادامه با انواع رفتارهای موثر والدین در مواجهه با فرزندانشان آنا شوید

هر تغییر فصلی، دغدغه‌های متفاوتی برای افراد به همراه دارد به‌ویژه برای پدر و مادرهایی که به‌شدت به فکر سلامت فرزندان‌شان نیز هستند و مراقبند از آسیب‌های احتمالی

که ممکن است با تغییر شرایط در انتظار کودک‌شان باشد جلوگیری کنند. حالا در آستانه وارد شدن به فصل بهار به‌ویژه دیدوبازدیدها و مسافرت‌هایی که در تعطیلات عید نوروز صورت می‌گیرد، ممکن است نگرانی بیشتری وجود داشته باشد.

در همین رابطه، دکتر احمدرضا فرسار، متخصص اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه‌هایی برای والدین در آستانه فصل بهار دارد. با خواندن این نکته‌ها می‌توانید طوری به استقبال بهار بروید که فرزندان‌تان هم از این فصل لذت ببرند و هم سالم و تندرست باشند.

1. زیاده‌روی نکنید

از نکات مهمی که خانواده‌ها در تعطیلات نوروز باید درنظر بگیرند این است که با تعدد مهمانی‌ها در این روزها، مراقب باشند حد اعتدال در مصرف آجیل و این‌گونه تنقلات نگه داشته شود. مصرف آجیل به‌ویژه آجیل خام تاحدودی برای کودکان لازم است، مثلا روزی نصف گردو، 2بادام یا 2پسته خام کمک‌ می‌کند که امگا3 و 6 بدن‌شان تامین شود اما آنچه در مهمانی‌های تعطیلات نوروز شاهد آن هستیم این است که به مقدار زیادی تخمه و آجیل مصرف می‌شود. این افراط عوارض خاص خود را به همراه خواهد داشت، به‌عنوان مثال اینکه چرب است و اشتها را کور می‌کند و جلوی غذا خوردن درست کودکان را می‌گیرد.

2. شیرینی و شکلات چقدر باشد؟

شکلات با آنتی‌اکسیدانی که دارد، اگر به مقدار کم مصرف شود مفید است ولی اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود علاوه بر آنکه احتمال آلرژی‌زایی دارد، با قند زیادی که در آن موجود است جلوی غذا خوردن کودکان را می‌گیرد و آنها را بی‌اشتها می‌کند، همچنین شیرینی‌ای که میزان قند آن بالاست زیاد توصیه نمی‌شود. به این نکته نیز باید دقت داشت که در بعضی شکلات‌ها و تنقلات صنعتی از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که برای بعضی کودکان حساسیت‌زاست و با شناسایی آنها می‌توان از بروز حساسیت جلوگیری کرد.

3. از دور محبت کنید!

بچه‌ها به تماس با پدرومادر بسیار نیاز دارند و از نظر رشد عاطفی و روانی احتیاج دارند که نوازش شده و در آغوش گرفته شوند. با اینکه این مسئله درمورد پدرومادر و اعضای نزدیک خانواده صدق می‌کند، گاهی دیده می‌شود که غریبه‌ها و افراد فامیل نیز با بوسیدن و در آغوش گرفتن‌های طولانی کودکان می‌خواهند به آنها ابراز محبت کنند که این کار هم از بعد فرهنگی و هم از بعد سلامت مناسب نیست. از نظر شخصیتی، کودکان باید حفظ حریم‌ها را یاد بگیرند و از نظر سلامت، بوسیدن کودکان می‌تواند بیماری‌های گوناگونی به آنها منتقل کند.

باتوجه به سیستم ایمنی ضعیف بچه‌ها به‌ویژه نوزادان، بوسیدن دهان و بینی آنها باعث انتقال سریع بیماری‌ها به آنها می‌شود یا به‌دلیل پوست حساسی که دارند، بوسیدن صورت‌شان می‌تواند پوست‌شان را به سرعت تحریک کرده و انواع حساسیت‌های پوستی را به‌همراه داشته باشد. به‌همین دلیل در دیدوبازدیدها تا حد امکان باید از دوستان و آشنایان خواست که این نکات را رعایت کنند.

4. ویروس‌ها را دست کم نگیرید!

از آنجا که در 2فصل پاییز و بهار با نوسانات سریع درجه حرارت هوا مواجه هستیم، یکی از مسائل مهم در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف به‌ویژه سرماخوردگی، انتخاب پوشش مناسب است.

تغییرات دمایی بدن شرایط را برای فعالیت ویروس‌ها مساعد می‌کند، بنابراین بهتر است برای بهار لباسی انتخاب شود که کودک به‌راحتی بتواند آن را از تنش درآورد و دوباره با سرد شدن هوا آن را بپوشد. انتخاب لباس بسیار گرم باعث اذیت کودک و بهانه‌گیری او می‌شود و لباس نازک نیز او را در معرض بیماری قرار می‌دهد ولی به‌عنوان مثال یک لباس سبک و در کنار آن همراه داشتن یک لباس گرم‌تر که درمواقع سرد شدن هوا روی آن پوشیده شود هم به کودک اجازه تحرک می‌دهد و هم او را از تغییرات دمایی مصون نگه می‌دارد.

5. کودکان را تنبل نکنید!

استراحت بچه‌ها به اندازه یک فرد بالغ نیست بلکه آنها جنب‌وجوش بیشتری دارند و اصلا با همین جنب‌وجوش‌ها و فعالیت‌هاست که سلامت روحی و جسمی آنها تامین می‌شود.

آنها بسیاری از اصول زندگی را از طریق بازی‌های دسته‌جمعی و فعالیت‌های گروهی یاد می‌گیرند، بنابراین نباید آنها را محدود کرد و از آنها خواست که مانند بزرگ‌ترها تنها یک گوشه بنشینند.

مهمانی‌های عید فرصت خوبی است که کودکان به‌جای نشستن پای تلویزیون و انواع بازی‌های کامپیوتری که عواقبی چون چاقی، اختلالات روانی و تیک‌های عصبی برای‌شان دارد، فارغ از تکالیف مدرسه در کنار سایر کودکان هم‌سن‌وسال اقوام و آشنایان با بازی کردن و تبادل فکر و نظر با یکدیگر اوقات شادی را بگذرانند.

6 . بیماری‌های خاص کودکان

والدین کودکانی که بیماری‌های خاص دارند  باید مراقبت‌های بیشتری نسبت به فرزندشان داشته باشند. بهتر است پیش از شروع ایام عید با مشاوره با پزشک فرزندشان توصیه‌های لازم را از او بگیرند که اگر در تعطیلات به دکتر فرزندشان دسترسی نداشتند، نگرانی برای‌شان پیش نیاید.

7. مراقب آلرژی باشید

یکی از مواردی که با شروع فصل بهار ممکن است کودکان را درگیر کند، آلرژی‌ و حساسیت‌های مربوط به این فصل است. آلرژی‌ها با شروع فصل بهار و با ورود میوه‌های جدید و نوبرانه‌ها، گرده گل‌ها و گیاهان بیشتر دیده می‌شود. این حساسیت‌ها موضوع پیچیده‌ای است و نمی‌توان آن را به‌طور کلی از بین برد اما با شناخت منبع حساسیت و دوری از آن، می‌توان این حساسیت‌ها را کنترل کرد.

8. مراقبت در سفر

اگر در مسافرت‌هایی که در تعطیلات نوروز انجام می‌شود نیز دقت کافی صورت نگیرد، ممکن است بیماری افراد به‌ویژه کودکان که حساس‌ترند را شاهد باشیم. توجه به آب آشامیدنی، شست‌وشوی مرتب و مداوم دست‌ها، جلوگیری از گرمازدگی و دقت برای مسموم نبودن مواد‌غذایی است، بنابراین بهتر است استفاده از سس مایونز، شیر و موادی که به‌راحتی خراب می‌شوند، در سفر محدود شود.

9.  مسافرت خارجی

تغییرات آب‌وهوایی سریع می‌تواند بیماری‌های ویروسی یا تنفسی را شیوع بدهد، بنابراین لازم است خانواده‌ها به توصیه‌هایی که توسط مسئولان بهداشت صورت می‌گیرد، توجه کنند. گاهی گفته می‌شود، در بعضی کشورها بیماری‌های خاص شایع است که بعضی از این بیماری‌ها واکسن دارند، به‌عنوان مثال واکسن تب زرد، آنفلوآنزا، مننژیت و…که بهتر است واکسن آن را تزریق کنید. درباره بیماری‌های مهم باید با مشورت پزشک باشد.

10. خواب را تنظیم کنید

در مهمانی‌هایی که صورت می‌گیرد گاهی شب‌نشینی‌ها طولانی شده و ساعت خواب کودکان به هم می‌ریزد. والدین بهتر است به این نکته دقت کنند که بچه‌ها در سنین حساسی هستند و اگر روال زندگی و ساعت خواب و بیداری‌شان تغییر پیدا کند، علاوه بر خستگی روزانه‌ای که خواهند داشت، تنظیم کردن مجدد ساعت خوابیدن‌شان کار سختی خواهد بود و برای دوران مدرسه رفتن به مشکل برمی‌خورند.

11. درمان‌های خودسرانه

دل‌درد و حالت تهوع ناشی از پرخوری یا سایر بیماری‌ها که برای کودکان اتفاق می‌افتد، ممکن است والدین را به استفاده خودسرانه از داروها   سوق دهد. این کار، گاهی عواقب ناخوشایند و حتی جبران‌ناپذیر دارد به همین دلیل به آنها توصیه می‌شود که از هرگونه خوددرمانی بپرهیزند و درمان‌های خانگی را نیز در حدی که پایه علمی دارد و در علم امروز وارد شده، انجام دهند نه آنهایی که جزء خرافات محسوب شده و نسبت به آن مطمئن نیستند.

12. با اضافه وزن کودکان چه کنیم؟

زندگی شهرنشینی امروز و تغذیه ناسالم خانواده‌ها باعث شده با چاقی کودکان بیش از گذشته مواجه باشیم و پدرومادرها به‌دنبال راهکارهای مقابله با این چاقی باشند. آنچه در این میان مهم است، این است که پدرومادرها بدانند منطق کودکان با منطق بزرگ‌سالان فرق دارد و باید به‌درستی و به زبان خودشان قضایا را برای آنها توضیح داد نه این‌که صرفا آنها را تهدید کرد.

ضمن اینکه نباید کاری کنند که فرزندان احساس محرومیت داشته باشند زیرا به محض اینکه چشم بزرگ‌ترها را دور ببینند سراغ همان خوراکی‌های ممنوع می‌روند. برای اینکه کودک‌تان بتواند از پرخوری پرهیز کند باید خود پدر و مادر نیز در خوردن خوراکی‌ها اعتدال را رعایت کنند، همچنین هنگام خرید مایحتاج خانه سراغ خوراکی‌های سالم بروند تا انتخاب کودک برای میان‌وعده‌ها از بین مواد‌غذایی سالم باشد نه غذاهای سرشار از کالری و بدون ارزش تغذیه‌ای.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 187 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:51

811965_772

خانم های باردار در زمینه مصرف غذاهای گیاهی چه نکاتی را باید رعایت کنند آن ها از چه توصیه هایی باید در این زمینه پیروی کنند رژیم گیاهخواری چه تاثیراتی روی جنین میگذارد

 با اینکه داشتن یک رژیم غذایی گیاهی در دوران بارداری یک انتخاب سالم است، اما نیازمند کمی زحمت بیشتر است.

اکثر زنان باردار در مورد تأثیر رژیم غذایی خود بر جنین در حال رشدشان در دوران بارداری، نگران هستند. با این حال با یک برنامه ی غذایی دقیق، جایی برای نگرانی نیست.

ریچل دپندال، مشاور رژیم غذایی در گروه پزشکی سدر- سینای در بورلی هیلز کالیفرنیا، می گوید:” رژیم های گیاهی در دوران بارداری، تمام مواد مغذی مناسب و مورد نیاز مادر و بچه را تأمین می کند.”

دپندال که خود باردار و گیاهخواری است که ماهی نیز می خورد، نگران بود که در دوران بارداری اش ویار گوشت حیوانی داشته باشد، اما برعکسش اتفاق افتاد. او می گوید: “نسبت به گوشت بیش از گذشته، بی علاقه شدم.”

بارداری و رژیم غذایی گیاهی: معایب

با اینکه داشتن یک رژیم غذایی گیاهی در دوران بارداری یک انتخاب سالم است، اما نیازمند کمی زحمت بیشتر است.

گرودریان می گوید: ” پیروی از رژیم غذایی گیاهی که در دوران بارداری مفید است، زحمت زیاد و برنامه ی غذایی مفیدی می طلبد.

به طور کلی، هر چه یک گیاهخوار، غذاهای بیشتری را از رژیمش حذف کند، تأمین نیازهای غذایی اش سخت تر می شود. با این حال مکمل های رژیمی ممکن است بتوانند این خلأ را پر کنند.”

یک گیاهخوار لاکتو اوا ( کسی که لبنیات و تخم مرغ نیز می خورد)، می تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود برای یک بارداری سالم را از طریق رژیم غذایی و مکمل های مولتی ویتامین/ مواد معدنی، بدست آورد. از سوی دیگر،  یک فرد گیاهخواری که از تمام محصولات حیوانی اجتناب می کند، نیاز خواهد داشت که مکمل های ویتامین ب ۱۲ و آهن را مصرف کند و ممکن است لازم شود کلسیم، روی و ویتامین دی نیز مصرف کند.

بارداری و رژیم غذایی گیاهخواری: مزایا

داشتن یک رژیم غذایی گیاهی در دوران بارداری، جنبه های مثبت بسیاری دارد. به عنوان مثال، دفع منابع پروتئینی گیاهی برای کلیه ها، راحت تر است و گیاهخوار بودن می تواند از پوسیدگی دندان- یکی از مسائل رایج در دوران بارداری- جلوگیری کند. علاوه بر این، گیاهخواری به طور کلی خطر به وجود آمدن بیماری های زیر را کم می کند:

– چاقی

– سرطان

– یبوست

– دیابت نوع دو

– بیماری فشار خون

– بیماری های قلبی

– سنگ کیسه ی صفرا

مارتا کی گرودریان آر دی، متخصص تغذیه در بیمارستان گود ساماریتان در شهر دیتون ایالت اوهایو، می گوید: “یک مزیت دیگر گیاهخوار بودن این است که بیشتر زنان گیاهخوار، کمتر غذاهای کم ارزش و بیشتر غذاهای مغذی می خورند.”

بارداری و رژیم غذایی گیاهی: دستورالعمل های تغذیه

دستورالعمل های تغذیه ای برای بارداران گیاهخوار، مشابه دستورالعمل های تغذیه ای زنان باردار غیر گیاهخواراست.

گردریان می گوید: ” همه ی زنان باردار نیازمند آهن، کلسیم، اسید فولیک، اسیدهای چربی اصلی مانند دی ایچ ای( که در رژیم غذایی گیاهی می توان تأمین کرد)، روی و پروتئین اضافی و ۲۰۰ الی ۳۰۰ کالری بیشتر از کالری مصرفی در دوران پیش از بارداری، هستند.”

با اینکه ممکن است زحمت زیادی داشته باشد، اما پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی، در زمان بارداری می تواند برای سلامتی، مفید باشد.

دپندال می گوید: ” رعایت رژیم غذایی گیاهی حاوی ماهی ، آسان است. من با هیچ مشکلی مواجه نشدم، زیرا من عاشق سبزیجات، سویا، تخم مرغ، لبنیات و ماهی هستم.”

مخصوصاً زنان باردار گیاهخوار باید موارد زیر را مصرف کنند:

– ۴ تا ۵ وعده در روز سبزیجات

– ۴ تا ۵ وعده در روز میوه جات

– ۳ تا ۴ وعده حبوبات و جایگزین آنها

– ۸ وعده شیر و جایگزین های شیر ( به عنوان مثال یک فنجان لوبیا قرمز پخته)

– ۶ تا ۱۱ وعده در روز نان، گیاهان گندمی و پاستا ( انتخاب تمام حبوبات در صورت امکان)

– دو وعده چربی های امگا ۳ برای تأمین دی ایچ ای ( که در جاهای دیگر در روغن بزرک، گردو، سویا و تخم مرغ های غنی شده با امگا ۳ یافت می شود)

چربی ها، شیرینی جات و غذاهای کم ارزش، باید کمتر استفاده شوند و زنان باردار باید حواسشان باشد که از خوردن غذاهای زیرخودداری کنند:

– جوانه ی سبزیجات خام و میوه جات تازه ای که پاستوریزه نیستند و آب سبزیجات که ممکن است حاوی باکتری ای مانند ایکولی و سالمونلا باشد.

– پنیرهایی که پاستوریزه نیستند( مانند پنیر کفکی، پنیر خامه ای گاوی و فتا) و شیرهای غیر پاستوریزه، به این دلیل که ممکن است خطر ابتلا به مسمویت غذایی لیستریا را داشته باشند.

مجله پزشکی مادر:

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 208 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:51

810926_794

مادرانی که فرزند پسر دارند برای حمام کردن آن ها چه نکاتی را باید مدنظر بگیرند چه توصیه هایی به آن ها در این زمینه کمک میکند والدینی که صاحب فرزند پسر هستند بهتر است نگاهی به این مطلب بیندازند

پروسه بزرگ کردن یک کودک، پر از فراز و نشیب است. روندی که هر روز سوالات جدید و موقعیت‌های جدیدی را با خود به همراه می‌آورد. شما به عنوان والدین هر روز با اتفاقات جدیدی روبه‌رو می‌شوید که باید در لحظه تصمیم بگیرید و کار درست را انجام دهید. مخصوصا اگر این موقعیت به مسائل جنسی مربوط باشد!

مادران زیادی در همین سایت راجع به یکی از این موقعیت‌ها سوال کرده‌اند. موقعیتی که کودک آنها برای نخستین بار به تفاوت‌های جنسیتی خودش با والدین واقف شده یا سوالاتی پرسیده که آنها را برای جواب‌گویی در موقعیت سختی قرار داده است. از طرفی هم مسائلی مطرح شده مانند اینکه والدین تا چه سنی می‌توانند بچه‌های جنس مخالف را با خود به حمام ببرند؟ از چه زمانی باید مراقب این باشند که بچه‌ها موقع تعویض لباس بدن آنها را نبیند و…

با دکتر مهراندخت پورشایگان، روانشناس کودک و نوجوان، راجع به این موقعیت‌ها سوال می‌کنیم. او می‌گوید: بچه‌ها از وقتی که به دنیا می‌آیند تا دوسالگی تمام نیازهای‌شان را با مادرشان بر طرف می‌کنند و برای تمام وجوه زندگی به مادرشان وابسته‌اند.

مادر نیز به عنوان مراقب بچه‌ها به خصوصی‌ترین وجوه فرزندشان واقف هستند چون کارهایی مانند نظافت بچه، عوض کردن پوشک و حمام بردن آن به عهده مادر است. چه نوزادان دختر و چه نوزادان پسر، اولین تجربه‌های محبت و عشق را با نوازش و بغل کردن از مادرشان می‌گیرند و نزدیک‌ترین ارتباط را با او دارند. اما با بزرگ شدن بچه‌ها این رابطه باید به تدریج تغییر شکل دهد تا هم بچه‌ها مستقل شوند وهم والدین با بچه‌هایشان به مشکل برنخورند.

یکی از این روابط که باید به تدریج شکل جدیدی به خود بگیرد حمام بردن بچه‌هاست. در اغلب موارد مادرها بچه‌ها را با خودشان حمام می‌برند و اگر فرزندشان پسربچه باشد ممکن است سوالاتی را در ذهن کودک شکل دهد که چرا بدن او با مادرش متفاوت است. با بزرگ شدن بچه‌ها پدرومادرها باید حتی به این مساله توجه داشته باشند که ممکن است بچه‌ها موقع لباس عوض کردن بدن والدین‌شان را ببینند و سوالاتی در ذهن‌شان شکل بگیرد.

با دیدن تفاوت‌ها بچه‌ها سوالاتی می‌پرسند مثل اینکه چرا مادرش او را به دنیا آورده و پدر این کار را نکرده یا اینکه چرا مادرش به او شیر داده است؟ حتی اگر این سوالات را به زبان نیاورند با لمس بدن مادر این کنجکاوی را نشان می‌دهد. بهترین واکنش والدین در مقابل چنین سوالات یا حرکاتی این است که رفتار سنجیده داشته باشند و با لطافت و خونسردی به کودک‌شان توضیحاتی بدهند که در حد فهم او باشد. خیلی مهم است که بچه‌ها فکر نکنند ما به آنها جواب سر بالا می‌دهیم یا می‌خواهیم او را از سر خودمان باز کنیم. جواب‌هایی مانند اینکه: «وقتی بزرگ شدی خودت می‌فهمی…» یا «بچه نباید از این سوالات بپرسد…» یا پاس دادن بچه به یکدیگر مثلا اینکه مادر می‌گوید از بابا بپرس و پدر می‌گوید از مامان بپرس تا بچه خسته شود و دست از سوال پرسیدن بردارد.

بهترین کار در مقابل این وضعیت این است که شما از روش‌های بازی درمانی یا قصه‌گویی استفاده کنید. مثلا برایش قصه مرغی که تخم می‌گذارد یا گاوی که بچه می‌زاید را بگویید و توضیح دهید که در حیوانات هم جنس نر نمی‌تواند تخم بگذارد یا بچه بزاید. با این روش بچه‌ها تفاوت را از طریق طبیعت درک می‌کنند که تنها جنس ماده می‌تواند بچه بزاید و به آن بچه شیر بدهد. با این توضیح که این طبیعت موجودات است که خداوند در ذات آنها قرار داده است. این هم یک روش علمی است که ما با استفاده از آن تفاوت‌ها را توضیح می‌دهیم و هم اینکه کودک احساس نمی‌کند که ما مقابلش ایستاده‌ایم.

راجع به نوع پوشش والدین نسبت به کودکی که جنس مخالف آنهاست باید توجه داشت که تا 2تا3 سالگی کودک هنوز به مهارت‌های انگشتی تسلط پیدا نکرده و نسبت به جنسیت خود آگاهی ندارد. بنابراین حمام بردن کودکی که جنس مخالف ماست یا لباس عوض کردن در حضور او ایرادی ندارد اما از 3/5 تا 4 سالگی به بعد باید از این کار اجتناب کنند چون ممکن است ذهن بچه با سوالاتی مشغول شود و در ذهنش تصویرهایی بسازد. البته این به آن معنا نیست که بچه‌ها حس جنسی پیدا کنند بلکه این صرفا نوعی برانگیختگی است و مانند احساسات بلوغ نیست. تا سن زیر 5سال می‌توان خیلی از مسائل را برای بچه توضیح داد و روابط علی ومعلولی را در حد فهم کودک بازگو کرد. ولی لازم نیست که حتما همه چیز را با ذکر جزییات و خیلی دقیق به کودک توضیح دهیم. در سن پیش از دبستان بچه‌ها خیلی زود راضی می‌شوند.

در مورد حمام بردن پسربچه، بهتر است مادران کودک را در یک وان کوچک بگذارند و اجازه دهند او به مدت نیم ساعت در آب بازی کند و بعد خودشان با لباس سروبدن بچه را بشویند. لازم نیست که حتما خودشان همراه بچه حمام بگیرند.

نی‌نی سایت

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 214 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:51

56256

سفیدی مو چگونه پدید می آید چه عواملی موجب این امر می شوند چگونه باید مانع این عارضه شویم و چه توصیه هایی برای مشکی ماندن موهایمان مفیدتر و تاثیرگذارتر هستند

دکتر نوروزی متخصص طب سنتی گفت‌: با گنجاندن سیر و سبوس برنج در برنامه غذایی خود می‌توانیم مو‌های مشکی بیشتری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ویتامین منگنز کمک شایانی به سفید نشدن مو‌ها می‌کند، افزود‌: سیر منبع بسیار خوبی از این ویتامین است که با گنجاندن این نوع ماده غذایی می‌توانیم راحت‌ترین راه را جهت مشکی ماندن مو‌های سرمان داشته باشیم.

نوروزی با بیان اینکه سبوس برنج را می‌توان به دو طریق خوراکی و غیر خوراکی مصرف نمود، خاطر نشان کرد: سبوس برنج حاوی ویتامین‌های گروه (ب5) است که می‌تواند به تقویت و رشد پیاز مو کمک شایانی کند.

این متخصص طب سنتی در ادامه یادآور شد: برای مصرف روزانه و خوراکی می‌توان مقداری از سبوس را خیس کرد و در زمان پخت برنج به آن اضافه کنیم تا برنجی مقوی و با ارزش غذایی بالا داشته باشیم.

وی اشاره ای هم به روش مصرف غیر خوراکی سبوس برنج کرد و گفت‌: سبوس برنج را با زرده تخم مرغ مخلوط کرده و این محلول را 3 ساعت قبل از حمام بر روی سر قرار دهید. این مخلوط حاوی مقدار زیادی ویتامین‌های گروه (ب) و به خصوص ویتامین (ب5) است که پیاز مو را تحریک کرده و از سفید شدن مو ها جلوگیری می‌کند.

نوروزی خاطرنشان کرد: مصرف این مخلوط در دراز مدت باعث می‌شود موهای سفید به تدریج به رنگ مشکی خود برگردند.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 189 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:39

666

درفصل بهار اکثر سردردها به سراغتان خواهند آمد می خواهیم با انواع سردردهای بهاری شما را آشنا کنیم عواملی مانند آلودگی هوا می توانند در بروز سرگیجه و سردرد نقش داشته باشند

حسن اکبری آسیب‌شناس و محقق طب سنتی ایران  اسلامی با اشاره به اینکه اصلاح تغذیه و رعایت مثلث سلامت از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها است، اظهار کرد: نخستین گامی که برای بهبود بیماری‌ها به ویژه سردردهای مکرر افراد می‌توان برداشت؛ اصلاح تغذیه و رعایت مثلث سلامت است؛ سردردهای مکرر در افراد دلایل مختلفی از جمله آلودگی هوا، کاهش قند خون، سردردهای میگرنی، فشارهای روحی و روانی، استرس، اضطراب،‌ سردی مزاج،‌ تغییرات هورمونی و یا نشانه‌هایی از بیماری‌های بدخیم دارد.

وی افزود: سردردهایی که ریشه تغذیه‌ای دارند را می‌توان به راحتی با اصلاح تغذیه و با استفاده از گیاهان دارویی درمان کرد، اما سر‌دردهایی که ناشی از بیماری‌های بدخیم است را باید با انجام آزمایش‌ها و مراجعه به پزشک متخصص درمان کرد.

اکبری تصریح کرد: در فصل بهار به دلیل تغییر دما و تغییرات آب و هوایی بیشتر افراد دچار خواب آلودگی،‌ کسالت و یا سر دردهای شدید و مکرر می‌شوند؛ برخی از این عارضه‌ها با اصلاح تغذیه و برخی با مراجعه به متخصص درمان می‌شود، به طور کلی با توجه به مزاج افراد و تغییرات آب و هوایی و اصلاح تغذیه می‌توان درصد بسیاری از سر‌دردها را درمان کرد.

وی تاکید کرد: در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرهایی مانند تهران بیشتر افراد دچار سر دردهای شدید و مکرر می‌شوند و عامل اصلی آن آلودگی هوا و کمبود اکسیژن است؛ به ویژه ساکنان مرکز شهرهای بزرگ دچار این سر‌دردها می‌شوند در این شرایط بهتر است این افراد به مکان‌ دیگری که آب و هوای بهتری دارد مهاجرت کنند.

اکبری خاطرنشان کرد: افرادی که دچار سر‌دردهای مکرر و همراه با نشانه‌هایی مانند حالت تهوع، استفراغ، تغییرات حالت چشم و یا ضعف‌های عضلانی می‌شوند باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه و این علائم را درمان کنند و یا افرادی که دچار سر دردهای شدید می‌شوند باید بعد از حمام به طور حتم موهای خود را خشک کنند و از یک کلاه یا سر بند استفاده کنند و با توجه به مزاج خود یک نوشیدنی مناسب مصرف کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 170 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:39

5656

چگونه باید در این روزها ایمن رانندگی کنیم رعایت چه نکاتی به ما در حفظ سلامتی خود و سرنشینانمان هنگام رانندگی کمک خواهند کرد توصیه های موثری  در این زمینه برایتان داریم

محمدرضا معتمد متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه بی‌توجهی به اصول درست نشستن هنگام رانندگی در سفرهای نوروزی و بی‌توجهی به بهداشت و سلامت بدن افراد را دچار عارضه‌ و دردهای مفصلی می‌کند، افزود: بیشتر افراد هنگام مسافرت‌ها بدون توجه به اصول بهداشت و سلامت بدن اقدام به رانندگی‌های مداوم و طولانی مدت می‌کنند و هنگام رانندگی به اصول درست نشستن و رعایت نکات ایمنی سفر توجهی ندارند به همین دلیل دچار عارضه‌ و دردهای مفاصل به ویژه دردهای گردن، شانه و کمر می‌شوند.

وی افزود: در هنگام رانندگی بهتر است‌؛ علاوه بر توجه به درست نشستن و رعایت اصول ایمنی و سلامت بدن از پشت گردنی‌های مخصوص رانندگی استفاده شود تا فرد دچار این عوارض نشود.

بستن کمربند ایمنی و استفاده از پشت گردنی‌های رانندگی‌ تا حدود زیادی از بروز دیسک‌های ناگهانی گردن و کمر پیشگیری می‌کند؛ زیرا هنگام رانندگی بر مهره‌های گردن و کمر فشار وارد می‌شود.

معتمد تصریح کرد: توجه به تغذیه و مصرف مواد غذایی کلسیم دار و موادی که برای استحکام ستون فقرات و مهره‌های گردن و کمر مناسب است کمک بزرگی به پیشگیری از دیسک‌ها و دردهای مفصلی می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر بروز دردهای مفاصل و دیسک‌های گردن و کمر افزایش وزن است و باید به این امر توجه ویژه شود.

وی تاکید کرد: پرهیز از مصرف غذاهای چرب، آماده، فست‌فودها، نوشابه‌های گازدار، مواد نگهدارنده، افزودنی‌ها، مصرف مواد غذایی کلسیم دار، لبنیات، سبزی‌ها و میوه‌ها،‌ تحرکات بدنی و فعالیت‌های ورزشی می‌تواند از بروز دردهای مفصلی و دیسک‌های گردن و کمر جلوگیری کند.

معتمد خاطرنشان کرد: رعایت الگوی صحیح نشستن، فعالیت‌های منظم ورزشی، کاهش وزن،‌ تقویت عضلات و مفاصل، رعایت الگوی صحیح راه‌ رفتن، رعایت اصول ویژه سلامت و ایمنی هنگام کار و برداشتن وزنه‌ها و بارهای سنگین و حتی سبک و درمان بیماری‌های مختلف بدن از راهکارهای مهم کاهش دردهای مفصلی و دیسک‌های مفصلی است.

باشگاه خبرنگاران جوان

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 205 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:39

اگر می خواهید دچار پیری زودرس نشوید توصیه می کنیم با عوامل ایجادکننده آن آشنا شوید و سعی کنید با افزایش تحرک و کنترل رژیم غذایی تان مانع آن شوید توصیه ها و راهنمایی های ما را در این زمینه بخوانید

به گفته محققان، رژیم غذایی نامناسب و ناسالم همراه با عدم ورزش و داشتن سبک زندگی فاقد تحرک موجب تسریع روند پیری در انسان ها می شود.

نوعی سلول ها موسوم به سلول های پیری در بروز بیماری ها و شرایط مرتبط با پیری نقش دارند. محققان دریافتند که ورزش مانع از تجمع پیش از موعد این سلول های پیر می شود و در نتیجه از تاثیرات مخرب رژیم غذایی ناسالم، نظیر عدم انجام فعالیت های فیزیکی، عملکرد نامساعد قلب و عملکرد متابولیکی محافظت می کند.

«ناتان لبراسر»، سرپرست تیم تحقیق از کلینیک مایو آمریکا، در این باره می گوید: «ما معتقدیم که در هر دو سطح بیولوژیکی و کلینیکی، رژیم غذایی بد و عدم تحرک موجب تسریع در روند پیری می شود.»

در این مطالعه، محققان به موش ها دو نوع رژیم غذایی داده شد: رژیم غذایی عادی و سالم و رژیم غذایی موسوم به «رژیم فست فود» که مملو از چربی اشباع شده و کلسترول به همراه نوشیدنی های شیرین قندی بود.

در موش های حاضر در رژیم غذایی فست فود، تغییرات مضری در پارامترهای سلامت، از جمله وزن و ترکیب بدن، افزایش حجم چربی تا حدود 300 درصد در طول مدت 4 ماه مشاهد شد.

به نیمی از موش ها، که شامل هر دو گروه رژیم غذایی سالم و ناسالم می شدند، چرخ های ورزش داده شد. یافته ها نشان داد در موش های گروه رژیم غذایی فست فود که ورزش کرده بودند، توقف در افزایش وزن بدن و تجمع چربی مشاهده شد و در نتیجه از انباشت سلول های پیر نیز جلوگیری شد.

به گفته محققان، ضرورتی ندارد که ما به اندازه یک دونده ماراتون ورزش کنیم، اما باید برای سالم ماندن و جلوگیری از فرایندهای تسریع کننده پیری و بیماری های مرتبط با پیری، سطح فعالیت های روزانه مان را افزایش دهیم.

مهر

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 211 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 0:48

 425745274425745274

 اگر می خواهید دوران بارداری بدون استرس را تجربه کنید توصیه می کنیم با برخی روش های موثر در این زمینه آشنا شوید و اجازه ندهید آسیب های ناشی از آن جنینتان را تهدید کند

بدون شک بارداری یک دوران استرس زا است که می تواند سلامت مادر و جنین را تحت تاثیر قرار دهد، ولی با چند راهکار ساده می توان استرس این دوران را به حداقل کاهش داد.

استرس دوران بارداری یک فرآیند کاملا عادی و طبیعی است که به دلیل تغییرات هورمونی و بیولوژیکی در بدن زنان اتفاق می افتد. به عنوان مثال، سطح کورتیزول که هورمون استرس است، در دوران بارداری افزایش می یابد.
برخی از هورمون های دیگر نیز در این دوران تغییر می کنند که در کاهش یا افزایش اشتها و تغییر خلق و خو نقش دارند. در کنار تغییرات هورمونی، عوامل متعددی وجود دارند که می تواند سبب کاهش استرس یا تشدید آن شوند. اولین قدم برای رهایی از این کابوس، شناخت مواردی است که می تواند سبب بروز شرایط استرس زا شود.
برای مثال، برخی زنان ادعا می کنند که زنگ موبایل یک عامل مهم در ایجاد استرس است. بنابراین توصیه می شود که فهرستی از عوامل تحریک کننده و استرس زا تهیه و با مشورت با بقیه اعضای خانواده، این موارد تا حد امکان حذف شوند. برخی از راهکارهای مهم برای غلبه بر استرس دوران بارداری عبارتند از:

**به معنویات بیشتر بپردازید
ارتباط با خالق هستی و تمرکز روی معنویات مهمترین روش افزایش آرامش و دوری از هرگونه استرس است. به خداوند توکل کنید و مطمئن باشید که او تنها حافظ شما و فرزندتان است.

**سطح آگاهی خود را درباره تمام مراحل بارداری افزایش دهید
اولین قدم برای غلبه بر استرس، پذیرش این است که استرس یک واکنش طبیعی بدن در نتیجه تغییرات هورمونی است؛ بنابراین نباید از وجود آن خجالت زده شد یا آن را پنهان کرد. پس از قبول این شرایط باید درباره تمام مراحل بارداری و جزییات آن آگاهی کسب کرد. با زنانی که تجربه بارداری داشته اند صحبت کنید تا به طور کامل در جریان تمام عوارض آن از یک تا 9 ماهگی قرار گیرید. مطالعه و مشورت با روانشناس نیز توصیه شده است.

**با همسر خود در این باره صحبت کنید
همسرتان تنها همراه شما در تمام این دوران است. بنابراین لازم است با او درباره تمام شرایط بارداری صحبت کنید و همراه با خودتان، او را نیز برای این ایام آماده کنید.

**خوب استراحت کنید
خواب کافی و استراحت یکی از مهمترین عوامل کاهش استرس و افزایش سلامت جنین و مادر است. آرام ترین اتاق منزل را برای استراحت انتخاب کنید. هرشب زود به رختخواب بروید و تمام تجهیزات هوشمند از قبیل تلفن همراه، تبلت و غیره را از اتاق خارج کنید.

**از تنش های روحی اجتناب کنید
یادتان باشد مهمترین وظیفه شما در این دوران حفظ آرامش است. از همسر و بقیه اعضای خانواده بخواهید تا حد امکان شما را در جریان مشکلات قرار ندهند.

**به رژیم غذایی خود اهمیت دهید
استفاده از اسیدهای چرب امگا 3، میوه و سبزیجات تازه، مرغ و ماهی تازه، انواع آجیل و مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه نقش موثری در بهبود خلق و خو به ویژه در دوران بارداری دارند. از غذاهای آماده، سرخ شده، کنسروی، چرب، شیرین و شور اجتناب کنید

**ورزش کنید
ورزش منظم در دوران بارداری علاوه بر تناسب اندام و جلوگیری از اضافه وزن، در سلامت مادر و جنین و کاهش استرس نقش بسزایی دارد. پیاده روی روزانه به مدت 20 دقیقه در سطوح بدون شیب توصیه شده است. یوگای مخصوص بارداری و مدیتیشن نیز برای غلبه بر استرس مفید است.

**روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید
**از افراد سیگاری دوری کنید
** ارتباطان را با افرادی که به شما انرژی منفی می دهند یا با حرفهایشان آزارتان می دهند کم کنید
**محیط خانه را مرتب و آرام نگه دارید
**به بهداشت خود اهمیت دهید
**مطالعه کنید
**با افراد شاد رفت و آمد کنید
**تماشای تلویزیون را محدود کنید

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 226 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 23:43

8698+89

مصرف موز می تواند به عنوان یک رژیم غذایی عمل کند در کشورهای مختلف با استفاده از این میوه به بدنسازی و تناسب اندام خود کمک می کنند می خواهیم در این زمینه شما را راهنمایی کنیم

  موز دارای سه نوع قند متفاوت، ساکاروز، فروکتوز و گلوکز است که به همراه فیبر طبیعی این میوه، انرژی مستقیم را به رگ های مصرف کننده تزریق می کنند. تحقیقات نشان می دهد مصرف دو عدد موز، به تنهایی انرژی لازم برای 90 دقیقه کار طاقت فرسا را فراهم می کند. به همین دلیل است که اکثر ورزشکاران در سراسر جهان، موز مصرف می کنند.

با این همه تأمین انرژی تنها مزیت میوه موز نیست. مصرف میوه در جلوگیری و درمان شمار زیادی از بیماری ها و دردها موثر بوده و از همین رو قرار دادن آن در برنامه رژیم روزانه، ضروری است.

یک داروساز ، سامیکو، یک رژیم ساده و عاری از هرگونه استرسی را پیشنهاد کرد: خوردن موز به عنوان صبحانه و دمای اتاق متابولیسم بدن را بالا می برد تا جایی که به رژیم گیرنده اجازه خوردن هیچ چیز تا زمان صرف ناهار و شام را نمی دهد و به این صورت وزن او کم می شود.او بعد از 6 ماه بیشتر از 13 کیلو کم می کند.

کسانی که رژیم می گیرند، انتظار می رود که ساعت 8 شب شام بخورند و نیمه های شب بخوابند. آنها باید از خوردن مشروبات الکلی و غذاهای چرب پرهیز کنند. خوردن یک نوع میوه در طولانی مدت روش سالمی نیست زیرا مواد مغذی مورد نیازتان تامین نمی کند.

بنابر تحقیقات اخیر، بسیار از مبتلایان به افسردگی پس از صرف موز، احساس بسیار بهتری دارند. این بدین جهت است که موز داری تریپتوفان است. تریپتوفان نوعی پروتئین است که بدن انسان آن را به سروتنین تبدیل می کند و تاثیر سروتنین در ایجاد حس آرامش، ارتقاء فعالیت مغزی و القای حس شادی، ثابت شده است.

انتهای پیام/

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 199 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 17:23

4285900_106

برخی خوراکی های روزانه کودکان در مدرسه تهیه می شود و از بوفه خریداری می شود می خواهیم به روش های تهیه آن ها اشاره کنیم و بهداشتی و غیر بهداشتی بودن آن ها را بررسی کنیم

اگر فرهنگ کشور ژاپن را با ایران مقایسه کنیم، احساس می‌کنیم که این کشورها در قاره‌هایی متفاوت وجود دارد. در بیشتر موارد با مقایسه فرهنگ چین و ایران دچار تعجب می‌شویم.

داخل کافه تریای یکی از مدارس ژاپن دوربینی کار گذاشته شد و از مشاهده آنچه دوربین ضبط کرده است به حیرت درآمدیم. هدف از انجام این کار بررسی کیفیت آماده‌سازی غذاها و رعایت بهداشت در ژاپن به‌خصوص رستوران‌ها و غذاخوری مدارس آنجا بود.

 مدارس دولتی در بیشتر موارد از جمله مکان‌هایی هستند که بهداشت و سلامت غذاها باید به بهترین شکل درآنجا رعایت شود زیرا در صورت عدم رعایت این عوامل با جان هزاران دانش‌آموز بازی خواهد شد. علاوه بر این، زمان صرف ناهار از جمله زمان‌هایی است که مانند ساعات دیگر تحصیل در مدرسه باید آموزنده باشد و دانش‌آموزان باید علاوه بر اذت بردن از وعده غذایی خود نحوه رعایت بهداشت و صحیح غذا خوردن را نیز یاد بگیرند.

در کمال تعجب با انتشار این فیلم مشخص شد که در ژاپن نیز از این اصل پیروی می‌شود و آن‌ها برای غذا خوردن خود زنگی جداگانه دارند که تمام آداب و رسوم غذا خوردن و بررسی بهداشت و سلامت غذا و مواد غذایی در آن با کمک معلم بچه‌ها بررسی می‌شود.

منبع: Healthy Life Vison

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 213 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 17:23

5645

بهتر است در این ایام بیشتر مراقب خورد و خوراک خود باشید توصیه می کنیم مانع ایجاد آسیب به سیستم گوارشی تان شوید زیاده روی در خوردن انواع فست فودها آسیب های جدی به سلامتی تان وارد خواهد کرد

سید مهدی میر غضنفری متخصص فیزیولوژیک و مدیر طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش با اشاره به نقش حیاتی معده در سلامت بدن و ایجاد آرامش درایام نوروز، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اعضای بدن و سیستم گوارشی از دیدگاه طب سنتی معده است، زیرا معده محل تامین انرژی است؛ در صورتی که غذا در معده به خوبی هضم نشود مواد مورد نیاز بدن نیز جذب نمی شود وبه تبع باعث بروز اختلالاتی در هضم و جذب مواد غذایی و دفع مواد زائد می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اصول سبک زندگی سنتی هضم و جذب مواد غذایی و دفع مواد زائد و سموم از بدن است؛ در حقیقت اگر ما غذای مناسب با توجه به مزاج و نیاز بدن بخوریم انرژی لازم به بدن انتقال داده می‌شود و کمتر دچار سوء هاضمه وبروز اختلالات گوارشی یا اختلالات در اندام‌های دیگر بدن می‌شویم.

میرغضنفری تصریح کرد: علاوه بر انتخاب نوع مواد غذایی، نحوه مصرف و خوب جویدن آن با ایجاد شرایط مناسب مانند ایجاد آرامش هنگام مصرف مواد غذایی دارای اهمیت بسیار است؛ حجم مواد غذایی یکی دیگر از عوامل تضمین سلامت معده است و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

وی تاکید کرد: انتخاب نوع غذا مانند غذاهای سبک ، لطیف و نرم، پر انرژی و متناسب با مزاج افراد که تمام گروه‌های غذایی شامل غلات، پروتئین‌ها،‌چربی‌های گیاهی، ویتامین‌ها، سبزی و میوه‌ها در آن گنجانده شده باشد، خوب جویدن و توجه به اصول 6 گانه سبک زندگی سلامت بدن به ویژه معده را تضمین می‌کند.

میر غضنفری در بخش پایانی گفت: گوشت بره یا بزغاله، گوشت پرندگان مانند مرغ، بلدرچین، پرندگانی که نه خیلی بزرگ و یا کوچک باشند،‌گوشت‌های لطیف با هضم آسان، گوشت ماهی،‌سبزی‌ها و میوه‌ها برای معده مفید و غذاهای سخت برای معده مضر است، تاحد امکان بهتر است از مصرف مواد پرچرب, فست‌فودها, نوشابه های گازدار, افزودنی‌ها و . . . پرهیز شود.

 باشگاه خبرنگاران جوان

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 189 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 14:42

432894

ذرت مکزیکی تاثیرات مضری روی سلامتی ما میگذارد می تواند باعث بروز مشکلات زیادی در بدنتان شود متخصصین مصرف آن را برای اطفال ممنوع کرده اند بهتر است آن را در منزل و با رعایت چربی کمتر تهیه کنید

دکتر معینیان متخصص تغذیه گفت : ذرت سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی است که می توان به کلسیم ،پتاسیم ،فسفر و آهن و…. اشاره نمود.

وی در ادامه افزود : این ماده غذایی دارای خواص پیش گیری انواع مختلف بیماری هاست که با داشتن آنتی اکسیدان های متنوع از بروز بیماری سرطان و در سویی دیگر با داشتن فیبر های غذایی از بیماری دیابت و بیماری های قلبی عروقی و گوارشی جلوگیری کند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد : چند سالی است در بین مردم مصرف ذرت مکزیکی رواج پیدا کرده است که بعضا به عنوان میان وعده مصرف می شود. که با اضافه کدن سسهای پرچرب ،نمک،کره و در برخی از موارد پنیرهای پرچرب پیتزا سبب می شود که این ماده غذایی به غذایی با کالری بالا تبدیل شود و باعث بروز بیماری چاقی و اضافه وزن می شود.

معنیان در پاسخ به این سوال که بهترین شیوه درست کردن ذرت مکزیکی در چیست گفت : با حذف نمک و سسهای پرچرب و جایگزین کردن مقدار کمی روغن مایع به جای کره می توانیم یک میان وعده مناسب را تجربه کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 206 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 14:42

woman-eating-grapes-at-holiday-party_pzarah

بهتر است در میهمانی ها و دورهمی های دم عیدی مراقب غذاخوردن فرزندانتان باشید و از زیاده روی در مصرف تنقلات در آن ها پیشگیری کنید و مانع این امر شوید

با گذشت ایام به فصل بهار و شروع تعطیلات نوروزی نزدیک می شویم. تعطیلات نوروزی زمان مناسبی برای ملاقات اقوام و خویشان و انجام مسافرت است.

افراد شاغل و محصل (دانش آموز یا دانشجو) از این فرصت استفاده کرده و سعی می کنند تا جایی که امکان دارد خستگی کار و کسب علم را از خود دور کنند تا با نیرویی تازه، مجدداً سرکار و محل تحصیل خود حضور یابند.برای اینکه به نحو احسن بتوان از این تعطیلات استفاده کرد، علاوه بر برنامه ریزی کارها، باید توجه زیادی به نوع تغذیه خود داشت، زیرا بدون داشتن بدنی سالم نمی توان ایام خوشی داشت.

تغذیه مناسب و کافی به شما کمک می کند که انرژی کافی برای انجام کارهای خود داشته باشید.

افراد معمولاً دراین ایام به دلیل رفت و آمد زیاد یا رفتن به مسافرت، اهمیت زیادی به غذای مصرفی خود نمی دهند و در نتیجه بعد از اتمام تعطیلات ممکن است با عوارض ناشی از تغذیه غلط روبرو شوند.که از جمله آنها می توان به افزایش قند خون، چربی خون، فشار خون، خرابی دندان ها و… اشاره کرد.

با بکار گیری توصیه های تغذیه ای زیر تا حد امکان از بروز این عوارض جلوگیری کنید:

1- سعی کنید روزانه حداقل 3 وعده غذایی اصلی( صبحانه ناهار و شام) را مصرف کنید. بخصوص صبحانه که انرژِی لازم برای شروع فعالیت های روزانه شما را تأمین می کند.

شیرینی جات به علت کالری بالا، باعث احساس سیری می شوند، در نتیجه اشتهای کافی برای خوردن غذای اصلی خود را نخواهید داشت.

2- از مصرف زیاد شیرینی ، شکلات و کاکائو خودداری کنید. شیرینی جات بعلت کالری بالا، باعث احساس سیری می شوند، در نتیجه اشتهای کافی برای خوردن غذای اصلی خود را نخواهید داشت.

در حالی که اگر ناهار شما دارای برنج و گوشت و سالاد و ماست باشد، از 4 گروه اصلی هرم غذایی استفاده کرده اید و با مصرف شیرینی فقط از یک گروه هرم غذایی یعنی کربوهیدارت های بهره برده اید. بنابراین با مصرف این مواد (شیرینی ، شکلات و کاکائو) مواد مغذی به میزان خیلی کمتر به بدن شما می رسد.

3- تا جایی که امکان دارد آجیل شور مصرف نکنید. البته خود آجیل، ماده غذایی مفیدی بخصوص برای کودکان و نوجوانان است، ولی نمک موجود در آجیل شور باعث تشنگی بیش از حد و افزایش فشار خون در افراد میانسال و مسن می شود.

4- سعی کنید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید، تا هم دستگاه گوارشی شما به درستی کار کند و هم سلامتی پوستتان تأمین شود.

5- سعی کنید غذای کودک را سر ساعات معین به او بدهید تا بعلت گرسنگی مجبور به مصرف شیرینی و شکلات و … نشود.

6- افراد دیابتی باید ازمصرف شیرینی جات خودداری کنند.

7- افراد دچار چربی خون بالا بایستی از مصرف زیاد شیرینی جات و آجیل خودداری کنند.

8- اگر به مسافرت می روید، سعی کنید غذای بیرون را خیلی کم مصرف کنید و از مصرف چیپس و پفک و تخمه ی زیاد در راه سفر خودداری کنید.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 186 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 14:42

808094_170

چگونه می توانیم به به کاهش وزن مورد نیازمان دست یابیم از چه روش هایی باید پیروی کنیم تا بتوانیم به وزن ایده آلمان دست یابیم توصیه های تغذیه ای ما را دراین زمینه بخوانید

کاهش چندکیلو از وزن بدون رژیم غذایی عذاب دهنده نیز امکان‌پذیر است. راهکارهای فراوانی برای کاهش وزن بدون رژیم غذایی سخت وجود دارد. در این مطلب چند راهکار از این دست را برای شما توضیح می‌دهد.

افزایش حرکت روزانه

فعالیت فیزیکی بدن برای دست‌یابی به بدنی مناسب اهمیتی ویژه دارد. قرار نیست که ساعت‌های طولانی در باشگاه‌های ورزشی عرق بریزید. شما می‌توانید برنامه‌های کوتاه ورزش روزانه برای خود تعیین کنید. مثلا به جای آسانسور همواره از پله استفاده کنید. این ورزش روزانه کار سوخت چربی در بدن را هموار می‌کند.

سبزی‌ها به جای سیب زمینی

سیب زمینی سرخ شده و دیگر تنقلات چرب را دور بریزید. به جای آن روزانه دو وعده میوه و یک وعده سبزی بخورید. میزان هر وعده را نیز خودتان می‌توانید تشخیص دهید زیرا هر وعده برابر است با آنچه در یک دست شما جای می‌گیرد.

آهسته غذا بخورید

از خوردن غذا لذت ببرید. هر لقمه را آهسته بجوید و سعی کنید مدت بیشتری برای فرودادن هر لقمه صرف کنید. پس از چندی متوجه نشانه‌های سیری از طرف بدن خود می‌شوید.

بدیل خوشمزه

البته مهم‌ترین نکته کیفیت غذایی است که می‌خورید. مشخص است که تفاوتی است میان سس خامه‌ای پرچربی که شما بر روی ماکارونی خود می‌ریزید یا یک ورق گوجه فرنگی که می‌توانید روی آن بگذارید.

نان سبوس‌دار استفاده کنید

همواره به جای نان سفید از نان سبوس‌دار استفاده کنید، زیرا نان سفید ارزش غذایی ندارد اما نان‌های سبوس‌دار چربی و قند را ذخیره می‌کنند و احساس گرسنگی دیرتر دست می‌دهد.

برنامه غذایی خود را ثبت کنید

دفتر یادداشتی تهیه کنید و هر چه روزانه می‌خورید را در آن ثبت کنید. این امر سبب می‌شود که بدانید چه هنگام چه مقدار خورده‌اید. پس از چندی با مقایسه آن چه روزانه خورده‌اید بهتر می‌توانید برنامه غذایی‌تان را تنظیم کنید.

از قند پرهیز کنید

جایگزین‌های قندِ بدون کالری می‌توانند کشش به قند را در بدن کاهش دهند. بدن در چنین شرایطی می‌کوشد از ذخیر‌های کالری خود استفاده کند. پس تا می‌توانید قند کمتری مصرف کنید و به جای قند از عسل استفاده کنید.

خواب مرتب و طولانی

خواب کم و نامرتب به استرس در بدن منجر می‌شود. بدن همواره در حالتی آماده فعالیت باقی می‌ماند و فعالیت‌های هورمونی مختل می‌شود. در چنین شرایطی هورمون استرس (کورتیزول) تولید و سبب افزایش وزن می‌شود. هر فردی باید شب‌ها هفت تا هشت ساعت بخوابد. خواب مرتب می‌تواند به کاهش وزن بینجامد.

غذای شب

شب‌ها به جای خوردن کربوهیدرات‌ها (نان، ماکارونی و سیب زمینی) گوشت بدون چربی یا حبوبات بخورید، زیرا این پروتئین‌ها به شیوع هورمون‌های رشد کمک می‌کنند؛ هورمون‌هایی که در طول خواب فعال می‌شوند.

همواره بخندید

خنده به کاهش وزن کمک می‌کند. محققان دانشگاه “واندربیلت” به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که روزانه ۱۵ دقیقه می‌خندند، سوخت کالری‌های‌شان در مجموع ۲۰ درصد بیشتر از دیگران است. به این ترتیب کاهش وزن افراد خنده‌رو در سال دوکیلو بیشتر از دیگران است. خنده همچنین از ترشح هورمون استرس‌زای (کورتیزول) جلوگیری می‌کند؛ هورمونی که سبب افزایش وزن می‌شود.

استراحت در میان کار

یوگا و استفاده از تکنیک‌های تنفس عمیق و تمرکز بسیار مفید هستند و آرامش بخش. کسانی که آرامش دارند بهتر می‌توانند وزن کم کنند.

حمام لاغری

روغن زنجبیل در آب وان حمام به گردش خون یاری می‌رساند. نمک دریا سرشار از مواد معدنی است و استفاده از آن در آب وان به کاهش چربی و سفت شدن پوست می‌انجامد. استفاده از روغن فلفل نیز در آب وان به سوخت‌و‌ساز بهتر بدن منجر می‌شود.

نوشیدن آب زیاد

آب زیاد بنوشید. قاعده نوشیدن آب روزانه: وزن بدن ضرب در عدد ۳۰ نشان‌دهنده میزان آب لازم روزانه برحسب میلی لیتر برای بدن شماست. مثال: کسی که ۶۰ کیلو وزن دارد، باید روزانه ۸/ ۱ لیتر آب بنوشد.

تغییر مواد غذایی روزانه

تغییر مواد غذایی روزانه برای کاهش وزن بدن بسیار ضروری است. سبزی‌ها، میوه، نان سبوس دار و لبنیات کم چربی باید به بخش اصلی مواد غذایی تبدیل شوند و به هنگام پخت غذا باید به این نکته توجه داشت که از مصرف زیاد روغن جلوگیری شود.

از خوردن وعده‌های اضافی غذا بپرهیزید

باید بین هر وعده غذا حدود پنج ساعت فاصله باشد. وقتی غذاهای دیگر به وعده‌های مشخص غذا اضافه شوند، بدن دیگر نمی‌تواند ذخیره چربی خود را مصرف کند.

فرمول وزن کم کردن سالم

کالری کمتری به بدن اضافه کنید و هم‌زمان فعالیت‌های بدنی خود را افزایش دهید.

برترین ها:

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 210 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 13:41

811247_240

آب خوردن در هنگام صرف غذا کار درستی است آیا مشکلی برای دستگاه گوارشی مان ایجاد می کند و می تواند موجب اختلال در هضم غذا شود؟با ما در ادامه مطلب همراه باشید

برخی ادعا می کنند که نوشیدن نوشیدنی با وعده های غذایی برای هضم شما بد است برخی دیگر می گویند آن می تواند باعث جمع آوری سموم و منجر به انواع مسائل مربوط به سلامت شود اما آیا نوشیدن یک لیوان آب با وعده های غذایی واقعاً اثرات منفی دارد؟ یا این فقط یک افسانه دیگر است؟ در اینجا یک بررسی مبتنی بر شواهد از این که چگونه خوردن مایعات همراه با غذا هضم و سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهد بیان می شود.

برای درک دلیل اینکه آب هضم غذا را برهم می زند آن مفید است که نخست فرایند گوارش طبیعی را درک نمایید. هضم در دهان شروع می شود به محض اینکه شما شروع به جویدن مواد غذایی کنید با جویدن می کنید سیگنال غدد بزاقی شروع به تولید بزاق، که حاوی آنزیم است می کند که به شما در شکستن مواد غذایی کمک می کند.

بزاق نیز به نرم کردن مواد غذایی و آماده سازی آن برای سفر به پایین مری و معده کمک می کند. در معده، غذا با آب اسیدی معده مخلوط می شود و یک مایع غلیظ شناخته شده به نام Chyme تولید می شود Chyme در نهایت به قسمت اول روده کوچک حرکت می کند.

در روده کوچک Chyme با آنزیم های گوارشی از لوزالمعده و اسید صفراوی از کبد مخلوط می شود این باعث شکستن Chyme شده و هر ماده مغذی برای جذب به جریان خون آماده می شود.

اغلب مواد مغذی همچنان که Chyme در روده کوچک سفر می کند از طریق روده کوچک جذب می شود فقط یک بخش کوچک باقی می ماند که وقتی به کولون رسید جذب می شود.

در جریان خون، مواد مغذی به مناطق مختلف بدن فرستاده می شود در پایان هضم پس مانده غذا ها از روده بزرگ از طریق مقعد دفع می شود. با توجه به آنچه که می خورید کل این فرایند هضم می تواند در هر نقطه از 24 تا 72 ساعت باشد.

آیا مایعات می تواند باعث مشکلات در هضم شود

بدون شک در مورد مزایای نوشیدن مایعات به اندازه کافی هر روز بیان می شود. با این حال، برخی ادعا می کنند که که نوشیدن آب در وعده های غذایی یک ایده بد است.

در زیر سه تا از شایع ترین استدلال مورد استفاده برای این ادعا که مایعات همراه با غذا برای هضم شما بد هستند. آورده می شود

– الکل و نوشیدنی های اسیدی تاثیر منفی بر بزاق دارد.

– برخی استدلال می کنند که نوشیدن نوشابه های اسیدی یا الکلی با وعده های غذایی سبب خشک شدن بزاق می شود و آن هضم غذا برای بدن را مشکل تر می کند.

– الکل باعث کاهش جریان بزاق 10 – 15 ٪ در هر واحد از الکل می شود.

آب، اسید معده و آنزیم های گوارشی

بسیاری ادعا می کنند که آب آشامیدنی با وعده های غذایی سبب رقیق شدن اسید معده و آنزیم های گوارشی شده و هضم غذا را برای بدن مشکل تر می کند.

مایعات و سرعت هضم

نوشیدن مایعات همراه با غذا سرعت خروج غذاهای جامد از معده را افزایش می دهد و لذا زمان وعده های غذایی با اسید معده و آنزیم های گوارشی کاهش یافته و در نتیجه هضم غذا ضعیف می شود. ولی هیچ پژوهش علمی آن را پشتیبانی نمی کند.

در برخی از موارد مایعات می تواند سبب بهبود هضم شود

مایعات به شکستن تکه های زیادی از غذا کمک می کند و آن را آسان تر برای پایین رفتن از مری و معده می کند. آنها همچنین به حرکت مواد غذایی کمک می کند و از نفخ و یبوست جلوگیری می کند.

علاوه بر این، معده شما آب، همراه با اسید معده و آنزیم های گوارشی را در طول هضم غذا ترشح می کند. در واقع، این آب برای ترویج عملکرد مناسب این آنزیم ها مورد نیاز است.

آب ممکن است اشتها و مصرف کالری را کاهش دهد

آب قابل شرب با وعده های غذایی نیز می تواند به شما در سیگنال های گرسنگی و سیری کمک کند. این می تواند از پرخوری جلوگیری کند و حتی ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر این، یک تحقیق 12 هفته ای نشان داد که شرکت کنندگانی که قبل از هر وعده غذایی 17 اونس (500 میلی لیتر) آب نوشیدند 4.4 پوند (2 کیلوگرم) بیش از کسانی که ننوشیدند وزن از دست دادند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که آب آشامیدنی ممکن است سرعت سوخت و ساز شما را در حدود 24 کالری برای هر 8 اونس (500 میلی لیتر) که مصرف می کنید افزایش دهد.

بدن برای رساندن دمای آب به درجه حرارت خودش کالری مصرف می کند و این به کاهش وزن در رژیم لاغری کمک می کند. در نهایت، این مهم است که توجه داشته باشید که عمدتاً نوشیدنی شما آب باشد و نوشیدنی های دارای کالری نباشد در یک مطالعه مردمی که نوشیدنی های شیرین، شیر یا آب میوه همراه با غذا نوشیدند کالری دریافتی آنها 15/8 درصد بالاتر بود.

برخی از افراد نباید با وعده های غذایی مایعات مصرف کنید

برای اکثر مردم، نوشیدن مایعات همراه با غذا به خاطر اثرات منفی ان بر هضم غذا مناسب نیست. اگر شما از بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) رنج می برید مایعات همراه با غذا برای شما مناسب نیست.

دلیلش این است که مایعات حجم معده را اضافه می کند که این می تواند فشار معده را افزایش دهد به طور مشابه یک وعده غذایی بزرگ هم برای افراد GERD می تواند به منجر رفلکس اسید شود.

نکته:

اگر مصرف مایعات همراه با غذا برای شما دردناک است و یا شما احساس نفخ یا بدتر شدن می کنید و یا با نوشیدن مایعات قبل یا بین وعده های غذایی دچار ریفلاکس معده می شوید بین وعده ها اب مصرف نکنید در غیر این صورت، هیچ شواهدی وجود ندارد که شما باید از نوشیدن مایعات با وعده های غذایی جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که آب بهترین است و نوشیدن آن در بین وعده هایی غذایی بستگی به احساس شما در بدتر شدن شما با نوشیدن آب همراه غذا دارد.

وب سایت رژیم سلامتی – دکتر فتحی:

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 203 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 13:41

806277_337

لک صورت با چه عواملی پدید می اید چگونه می توانیم مانع ایجاد لک در صورت شویم چه عواملی در این زمینه نقش بیشتری دارند در ادامه با روش های برخورد با آن ها آشنا شوید

 هیچ‌کسی دوست ندارد پوستی پر از لک داشته باشد. بسیاری از ما پول، وقت و انرژی بسیاری صرف می‌کنیم تا لک‌های پوست‌مان را برطرف ‌کنیم. بسیاری دیگر از ما همین پول را صرف پیشگیری از بروز لک‌های پوست‌مان می‌کنیم.

درمان لک‌های پوستی از یک سو و مراقبت از بروز دوباره این لک‌ها در سوی دیگر این ماجرا قرار دارند. برای آنکه پوستی بدون لک داشته باشید باید به هر دوی اینها توجه داشته باشید. ما در این مطلب به شما می‌گوییم که با چه ترفندی از بروز لک‌ها پیشگیری کنید و چه فرمولی را استفاده کنید تا لک‌های پوستی‌تان را برای همیشه فراری دهید.

لک‌های پوستی از کجا نشأت می‌گیرند؟

احتمالا با اصطلاحاتی مانند ملاسما و لکه‌های کبدی آشنایی دارید. این دو به وضعیت مشابهی اشاره دارند؛ هیپرپیگمانتاسیون، یعنی افزایش رنگدانه‌های پوست که منجر به لک‌های رنگی روی پوست می‌شود. آسیب‌های ناشی از التهاب، قرار گرفتن در‌معرض پرتوهای فرابنفش و سایر عوامل محیطی باعث می‌شوند که سلول‌های پوست رنگدانه بیشتری تولید کنند. تغییر سطح استروژن (به‌خاطر مصرف قرص‌های ضدبارداری) نیز نقش بسزایی در افزایش رنگدانه‌های پوستی ایفا می‌کند.

این امر منجر به بروز رنگدانه‌های ناجور روی پوست می‌شود؛ عارضه‌ای که بر رنگ طبیعی پوست اثر می‌گذارد. پوست‌های روشن‌تر معمولا دچار کک‌ومک و لکه‌های خورشیدی می‌شوند، درحالی که پوست‌های تیره‌تر اغلب دچار لک‌های تکه‌تکه می‌شوند. از آنجا که علل بروز رنگدانه‌ها بسیار رایج بوده و سطح تقاضا برای اصلاح این اختلال پوستی بالاست، گزینه‌های مختلفی برای درمان لکه‌های قهوه‌ای پوست وجود دارد، اما تمام لکه‌ها به یک شکل درمان نمی‌شوند. قبل از هر‌گونه اقدام برای درمان حتما باید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

توقف تولید رنگدانه‌های پوستی

یکی از گزینه‌های درمانی برای لک‌های پوست استفاده از کرم‌های هیدروکینون (سفید‌کننده و ضدلک) است؛ این کرم موضعی فرایند تولید رنگدانه‌ها را متوقف می‌کند.

هیدروکینون یکی از قوی‌ترین و موثر‌ترین کرم‌های پوستی است؛ اما غلظت بالای این کرم ممکن است سمی باشد. پزشکان معمولا کرم هیدروکینون 4درصد را به بیماران خود تجویز می‌کنند اما کرم‌های 2درصد نیز در بازار به‌فروش می‌رسند.

هیدروکینون می‌تواند پوست را تحریک کند و برخلاف اثر درمانی آن به افزایش رنگدانه‌های پوستی منجر شود، بنابراین بهتر است در ایام تعطیلات از این کرم‌ها استفاده کنید. به‌علاوه می‌توانید از داروهای بدون نسخه (OTC) نیز جهت رفع التهاب و حساسیت استفاده کنید.

لایه‌بردارها هم موثرند!

کرم لایه‌بردار رتین-آ (ترتینوئین) و استروئیدها نیز در کنار هیدروکینون یا به‌جای آن تجویز می‌شوند، اما ممکن است چندان موثر نباشند. از این رو، به بیماران توصیه می‌شود از داروهای بدون نسخه به‌جای هیدروکینون استفاده کنند. داروهای بدون نسخه عوارض ندارند و به کاهش رنگدانه‌های پوستی کمک می‌کنند.

یکی از بهترین داروهای بدون نسخه، اسید کوجیک است که به کاهش رنگدانه‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید به‌طور مداوم و بدون ترس از بروز عوارض جانبی از این دارو استفاده کنید.

ویتامین‌های ضدلک را بشناسید

ویتامین‌C نیز برای درمان لک‌های پوستی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات نشان می‌دهند که ویتامینC مانند هیدروکینون باعث درخشندگی پوست شده و لکه‌های پوستی را برطرف می‌کند، به‌علاوه هیچ التهابی ایجاد نمی‌کند. پیش از خرید داروهای بدون نسخه از وجود «فسفات آسکوربیل منیزیم» در مواد تشکیل‌دهنده آن دارو اطمینان یابید. داروهای حاوی فسفات آسکوربیل منیزیم ثبات بیشتری دارند و بهتر عمل می‌کنند.

خارش و سوزش را از بین ببرید

سویا، نیاسینامید، الاجیک اسید، آربوتین و شیرین‌بیان نیز برای درمان اختلالات پوستی به‌کار گرفته می‌شوند. پزشکان این مواد را در کنار هیدروکینون تجویز می‌کنند تا احتمال خارش و سوزش به حداقل برسد. با این حال، باید توجه داشت که درمان رنگدانه‌های پوستی به زمان نیاز دارد. در‌واقع، ترمیم آسیب‌های پوستی یک فرآیند زمان‌بر است. از این رو صبر و شکیبایی در خلال پروسه درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

از لک‌های پوست پیشگیری کنید

افزایش رنگدانه‌های پوست که به لک منجر می‌شود یک شبه رخ نمی‌دهد، بلکه به‌علت آسیب‌های ناشی از نور خورشید و در طول زمان اتفاق می‌افتد. از این رو، بهتر است از دستورالعمل‌های زیر پیروی‌ کنید:

کرم ضد‌آفتاب را فراموش نکنید: هر روز از یک کرم ضد‌آفتاب با درجه SPF 30 استفاده کنید. پرتوهای فرابنفش حتی در زمستان می‌توانند به پوست شما آسیب بزنند. این پرتوها از شیشه نیز عبور می‌کنند، بنابراین همیشه و همه جا به کرم‌های ضد‌آفتاب نیاز دارید.

در سایه بمانید: تا حد امکان از نور خورشید دوری کرده و سعی کنید همیشه در سایه بمانید. در سمتی از خیابان حرکت کنید که نور ملایم‌تری دارد. این اقدامات ناچیز تاثیر شگرفی در سلامت پوست و پیشگیری از لک‌های پوستی دارند.

کلاه بگذارید: کلاه‌های لبه پهن از صورت شما محافظت می‌کنند، همان‌طور که می‌دانید صورت بیش از هر بخش دیگری در‌معرض خطر لک‌های پوستی ‌قرار دارد. اگر تحت درمان لک‌های پوست‌تان هستید، یک کلاه لبه پهن می‌تواند روند درمان شما را تسریع کند. هر بار که بیرون می‌روید کلاه بگذارید، در غیر این‌صورت کرم‌های موضعی تاثیری نخواهند داشت.

طب سنتی چه نظری دارد؟

دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی هم بر این باور است که غذا در شفافیت پوست یا پرلک شدن آن بسیار موثر است. براساس طب سنتی انسان چهار غذای اصلی دارد؛ 1-نان گندم  از آرد سبوس‌دار 2- گوشت حیوانات جوان مانند جوجه، بره و بزغاله 3- شیرینی‌های ساده که قند و چربی مضر کمتری دارند مانند شیرینی آرد نخودچی یا آرد برنجی 4- بعضی میوه‌ها مانند انگور، انجیر، سیب و خرما برای کسانی که در مناطق کشت خرما زندگی می‌کنند. ‌

بیشتر غذاهای مصرفی انسان باید از این چهار نوع باشد و بقیه مواد غذایی را به‌صورت گهگاه و نه ثابت، مصرف کند. شیوه تغذیه هم در شکل ظاهری پوست نقش مهمی دارد. درواقع درست غذا خوردن می‌تواند صورت شما را از لک پاک کند. برای این کار باید غذا سر وقت و منظم خورده شده و خوب جویده شود. اگر گاهی ناهار می‌خورید و گاهی نه یا ساعت مشخصی برای غذا خوردن‌تان ندارید، باید منتظر لک‌ها باشید.

بهتر است ساعت مشخصی برای غذا خوردن در سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام در‌نظر بگیرید. مثلا اگر ساعت 8‌صبح از خوا‌ب بیدار می‌شوید صبحانه را بین 10 تا 20‌دقیقه بعد از بیدار شدن میل کنید نه یک یا دو ساعت دیگر. این برنامه زمانی را برای ناهار و شام هم (حتی در روزهای تعطیل و مسافرت‌ها) داشته باشید.

مجله سیب سبز:

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 250 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 13:41

65

با استفاده از ماست می توانید به افزایش عضله سازی در بدنتان کمک کنید پیشنهاد مربیان ورزشی به افراد بدنساز مصرف ماست است چون باعث بالابردن حجم عضله های آنان خواهد شد

 یکی از شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های مخصوص ورزش‌کاران در حال برنامه‌ریزی و طراحی محصولات جدیدی است که در میان این محصولات نوعی ماست که سبب می‌شود در طول شب بدن فرد عضله‌سازی کند، نیز به چشم می‌خورد.

به گفته تولیدکنندگان این محصول، ماست به تنهایی فواید بسیاری دارد و برای حفظ تناسب اندام و عضله‌سازی تنها نوشیدنی‌هایی قوی و انرژی‌زا کافی نیست بلکه باید به آنچه در طول روز خورده می‌شود و وارد بدن می‌شود نیز توجه کرد. برای این کار افراد باید بهترین سوخت بدن خود تامین کنند و تغذیه‌ای مغذی و سالم داشته باشند.

در این بین، این تولیدکنندگان ماست را ماده‌ای در نظر گرفتند که می‌تواند در طول شب سبب بازسازی عضلات افراد شود. پروتئین موجود در ماست یونانی تقریبا کازئین است که در شیر و سایر محصولات محصولاتی از این دست یافت می‌شود. از آنجا که این پروتئین به آرامی در بدن گوارش می‌یابد، برای بازسازی ماهیچه‌ها هنگام خواب بسیار مفید و موثر است.

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که مصرف این ماست حاوی این پروتئین بعد از فعالیت و 30 دقیقه قبل از خواب سبب عضله‌سازی بهتر و سریع‌تر و افزایش حجم و تقویت ماهیچه‌ها می‌شود.

منبع: MedicalDaily

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 207 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 23:15